אנומליה של המים - נפח

בעיה
צפיפות החומר – היא כמות החומר ליחידת נפח של החומר.
היחידות בהן נמדדת צפיפות הן:
גרם לסמ“ק או ק“ג למ"ק וכו'.
\(תופיפצ=\Large\frac{רמוחה \space תומכ}{רמוחה \space לש \space חפנה}\)
הגרף שלפניכם מתאר את השתנות הצפיפות של 1 ק"ג מים וקרח כתלות בטמפרטורה
בתחום \(-4^{\circ}C\le t \le 20^{\circ}C\)
- א1. התבוננו בגרף הנתון וענו: צפיפות המים גדולה יותר ב- \(8^{\circ}C\) או ב- \(12^{\circ}C\)?
א2. התבוננו בנוסחת הצפיפות וענו: נפח המים גדול יותר ב- \(8^{\circ}C\) או ב- \(12^{\circ}C\)? נמקו.
- התבוננו בגרפים הבאים וענו על השאלות שבהמשך:
ב1. איזה גרף מבין הגרפים הבאים מתאר בקירוב את השתנות נפח 1 ק"ג מים, כתלות בטמפרטורה, בתחום בין
\(0^{\circ}C\) ל- \(14^{\circ}C\)?
נמקו תשובתכם.
ב2. לכל אחד מהגרפים שלא נבחר בסעיף ב1, נמקו מדוע אינו מתאים לתיאור של השתנות נפח המים כתלות בטמפרטורה.
- כאשר
מחממים חומר כמות החומר אינה משתנה, אבל נפחו משתנה. כמעט בכל החומרים הנפח גדל, וכאשר מקררים חומר בדר"כ נפחו קטן.
יוצאי דופן מבחינה זו הם המים.
הסבירו מדוע המים יוצאי דופן (התייחסו להשתנות נפח המים כאשר מקררים אותם עד ל-\(0^{\circ}C\), ולהשתנות נפח המים כאשר הם קופאים והופכים לקרח). - בתמונה משמאלכם, רואים מים שקפאו בתוך מזרק שהיה מלא עד קצהו במים.
ניתן להבחין בתמונה בטיפת קרח שגלשה מהמזרק.
הסבירו תופעה זו. - אילו תופעות נוספות אתם מכירים הקשורות לאנומליה של המים ולנִפְחָם?