סרטוט תיבה בפרספקטיבה

פרספקטיבה היא הדרך לצייר אובייקטים תלת-ממדיים על משטח דו-ממדי, על ידי מתן הרושם הנכון באשר לגובהם, רוחבם, עומקם, ומיקומם ביחס אחד לשני.
לפניכם העקרונות עליהם מבוססת שיטת הפרספקטיבה:
- עצמים השווים בגודלם במציאות (כמו עמודים, מבנים, עצים, הרים, אנשים וכו'), ייראו בציור ובצילום קטנים יותר ככל שהם רחוקים יותר.
- לכל ציור או צילום יש קו ראיה יחיד שהוא בגובה העיניים של הצייר או הצלם.
קו זה נקרא קו האופק. קו האופק מקביל למסגרת התמונה. - נקודת מָגוֹז או נקודת היעלמות היא הנקודה על קו האופק שבה הדברים "נעלמים". בנקודה זו קווי העומק נפגשים. כך נוצרת אשליית העומק.
- במשימה זו אנו עוסקים בפרספקטיבה חד מָגוֹזית – פרספקטיבה שיש בה נקודת מגוז אחת.
בפרספקטיבה חד מגוזית המתבונן נמצא מול האובייקט המצולם או המסורטט.- קווי העומק המקבילים ביניהם במציאות, לא יישארו מקבילים בפרספקטיבה וייפגשו בנקודת המגוז.
- קווי הרוחב יישארו מקבילים ביניהם ומקבילים לקו האופק.
- קווי הגובה יישארו מאונכים לקו האופק ומקבילים ביניהם.
הידעתם? משתמשים בפרספקטיבה בהרבה תחומים: באומנות – ציורים, באדריכלות, בתכנון מבנים, עיצוב פנים וכיום גם בגרפיקה ממוחשבת.
בעיה
לפניכם 6 סרטוטים של אותה תיבה, מנקודות מבט שונות.
- בכל אחד מהסרטוטים מצאו את נקודת המגוז ואת קו האופק (אם ישנן כמה אפשרויות, סרטטו אחת מהן).
- לכל אחת מהתיבות קבעו כמה פאות ואילו פאות רואים בסרטוט.
- לכל אחד מהסרטוטים קבעו:
ג1. איך קו האופק ממוקם יחסית לתיבה (מעל התיבה / מתחת לתיבה / באותה רמה של התיבה).
ג2. איך נקודת המגוז ממוקמת יחסית לתיבה (על קו האופק: משמאל לתיבה / מימין לתיבה / לא מימין ולא משמאל לתיבה – מול התיבה). - הסיקו מסקנות לגבי הקשר בין מיקום קו האופק ונקודת המגוז יחסית לתיבה, לבין אילו פאות של התיבה ניתן לראות בסרטוט.
- האם ניתן לסרטט תיבה כך שנראה 4 פאות שלה?
ג. הסיקו מסקנות לגבי הקשר בין מיקום קו האופק ונקודת המגוז יחסית לתיבה, לבין אילו פאות של התיבה ניתן לראות בסרטוט.
תוכלו להיעזר ביישומון המצורף.
ד. האם ניתן לסרטט תיבה כך שנראה 4 פאות שלה?
- ניתן להיעזר בסרגלי הגרירה, כדי להזיז את התיבה.
- ניתן להציג את קודקודי התיבה, עם הזזת התיבה.